Camper Blog logo

AmNadat we alle bagage weer enigszins op zijn plek in de camper hebben geplaatst vertrekken we van Ayaka’s huis. Johnny gaat voor het eerst rijden. We gaan rechtsaf, de weg naar die kant ziet er minder stijl uit. We zijn druk bezig om Johnny aanwijzingen te geven over het rijden met de automaat en verrijden ons al halverwege de berg en we komen op een weggetje dat nog smaller wordt. Hier kunnen we echt niet langs. Dus uitstappen en voorzichtig keren. Na nog een stuk door het drukke verkeer van Kyoto wordt het rustiger op de weg.Pijnboom op rots

We gaan vandaag naar Amanohashidate, een van de drie mooiste uitzichtpunten van Japan. De naam betekent hemelse brug. In de baai ligt een zandbank begroeit met pijnbomen. Vanaf de betaalde parkeerplaats nemen we de kabelbaan naar het uitzichtpunt. Voor het echte uitzicht op de hemelse brug hadden we naar de overkant van de baai gemoeten. Als je daar ‘op de kop’ kijkt zie je een rechte brug over de hemel lopen. Aan onze kant zien de Japanners er een drakenkop in. Met een ouderwetse stoeltjeslift, waar je gewoon los in je stoeltje zit, gaan we weer naar beneden. We lunchen in een biologisch café waar ze een mix van Japanse en westerse gerechten hebben. De mishosoep en sushi zijn erg lekker. De pizza’s zijn niet zo’n succes. Op de pizza zitten piepkleine glasachtige visjes met oogjes die je volgens Martijn zitten aan te staren.

Dan rijden we verder naar de oostkust van Japan. Rond drie uur zijn we bij het Takeno snorkelcenter. In een kleine baai met wat rotsen in het water staat een gebouw vanwaar ze snorkellessen geven. Wij hebben zelf twee duikbrillen, snorkels en een paar flippers  meegenomen. Het is er erg rustig, verderop is een familie aan het snorkelen. Wij kleden ons snel om en duiken het koele water in. De jongens gaan eerst snorkelen. Al snel roepen ze dat ze een kogelvis zien. Op nog wat andere kleine vissen na is er verder niet zo veel te zien onder water. Maar na de vermoeiende dagen in Kyoto is het wel om lekker in de zee te ontspannen. Om zes uur worden we bij de parkeerplaats weggestuurd. Ze sluiten de poort. We moeten nog een plekje zoeken om te overnachten. We hadden op het informatiebord op de plattegrond van het marine park vlakbij een free campsite gezien. Dus gaan we daar een kijkje nemen. De camping ligt heel mooi aan zee. We parkeren op de parkeerplaats en gaan vragen of we hier mogen overnachten. De meneer bij de receptie spreekt een klein beetje Engels en laat ons een informatieblad met tarieven zien. Toch geen gratis camping dus. We kunnen op de autocamping gaan staan. Het kost iets meer dan 4000 yen, ruim 30 euro. Wel veel geld maar het is een mooi plekje, dus dat kan wel voor een keer. Als we willen betalen blijken we ook nog per persoon 500 yen te moeten betalen. Dat wordt ons toch te gek dus zoeken we maar weer een michi no eki op.

Als we zo’n 30 kilometer verderop op de parkeerplaats aankomen, begint het licht te regenen. De parkeerplaats ligt onder een treinspoorbrug die heel hoog over ons heengaat en ze hebben er een parkje aangelegd waar een overkapping  met picknicktafel staat. Hier kunnen we eten en doen we een spelletje regenwormen. Daarna gaan we de camper weer voor de nacht inrichten. De achterbank kun je naar voren schuiven en dan de leuning plat tegen de plank in het achterste deel van de camper. Voor de helft lig je op de plank die recht ligt en je benen liggen op de achterbank. Johnny krijgt de futon die we dubbelvouwen zodat het iets comfortabeler ligt en ik lig op mijn inflatable matje. Het past zo precies naast elkaar. We hebben twee weekendtassen mee waarvan er een achter de bank onder de plank past. De andere plaatsen we op de voorstoel, samen met de fototas en onze dagrugzak. Zo past het allemaal net en kunnen we gaan slapen.

De volgende dag, na een fotostop bij de rots met gat en boom in de zee, komen we bij het enige duingebied in Japan, de Tottori sanddunes. Het gebied is niet groot maar de duinen zijn best hoog. Het is een hele klim naar de laatste duin bij de zee. Ze maken hier vaak filmopnamen voor woestijnscenes en indien nodig zijn de kamelen ook voorhanden. Je kunt hier een ritje op een kameel maken. We rijden verder naar een andere Kyomizudera tempel. Deze is een stuk minder bekent dan zijn tegenhanger in Kyoto en we hebben het rijk zo’n beetje alleen. Het is een mooie oude tempel compleet met een pagode. Als we teruglopen naar de camper begint het weer te regenen.Adachi garden 675

Er staat nog een bezoek aan een van de drie mooiste tuinen van Japan bij het Adachi Museum of Art op het programma. Gelukkig is het droog als we de parkeerplaats oprijden, maar de lucht is echter erg dreigend. We gaan maar snel naar binnen. Nadat we de kaartjes hebben gekocht komen we in een zaal met grote ramen die een mooi uitzicht bieden op de tuin. Het lijkt erop dat we alleen achter glas naar de tuin kunnen kijken en ik ben een beetje teleurgesteld. Zo kan ik geen goede foto’s maken. De tuin is prachtig, een stilleven van groene planten, waarbij ze heel mooi gebruik hebben gemaakt van een berg met waterval in de achtergrond. Het is net een heel groot schilderij. Verderop aan het eind van de tuin kan ik uiteindelijk onder een afdakje de tuin fotograferen. De donkere lucht  en nevel bij de bergen zorgen voor sfeervolle foto’s. Het museum zelf is voor ons niet zo heel erg interessant. We zijn er vrij snel doorheen.

We zoeken de dichtstbijzijnde michi no eki op. Dit keer is het er een bij resten van een oud kasteel. Het is een mooi rustig plekje. Er staat expositiegebouw met een afdakje. Hier kunnen we droog ons al bijna gebruikelijke avondeten van sushi en noedelsoep eten.

De volgende ochtend rijden we naar een nog echt origineel kasteel in Matsue. Het is een mooi klein kasteel. Nadat we het kasteel hebben bekeken lopen we naar een kleine Inari (vos) shrine die binnen de slotgracht ligt. Buiten de slotgracht is nog een straat met oude huizen. Hier woonden vroeger de Japanse ridders (samoerai). We bekijken hier het samoerai-huis dat nog in oude stijl is ingericht.

Onderweg naar Izumo komen we langs het Matsue Vogelpark. De naam vinden we wel leuk en we gaan er op bezoek. De naam vogelpark komt niet uit Nederland  wat we verwachten maar hebben ze overgenomen van het Walsrode vogelpark in Duitsland. We zien een roofvogelshow met een wel erg enthousiaste Japanse presentatrice. Het is erg grappig om te zien. De uil en havik die ze laten vliegen zitten wel aan een lang touw vast, ze vertrouwen ze blijkbaar niet genoeg om ze los te laten vliegen.

In het park hebben ze ook pinguins die ze een keer per dag gekke kleurrijke jasjes aan doen waarna ze een wandelingetje door de hal mogen lopen met alle bezoekers er achter aan. En je kunt in een tropische kas een aantal vogels waaronder een prachtige toekan met de hand voeren. Een aantal vogelverblijven mogen nog wel wat verbeterd worden, maar de planten en bloemenkassen zien er erg mooi uit.gevlochten touwen Shinto shrine Izumo

In Izumo komen alle  goden van Japan een maand per jaar op vakantie. Daarom is hier de grootste Shinto shrine van Japan. Er zijn grote en kleinere gebouwen om alle goden te huisvesten en bij de belangrijkste hangen hele grote gevlochten touwen. Terwijl Johnny en ik hier rondkijken zijn de jongens al naar het strand gelopen. Hier komen de acht miljoen goden via de zee aan. Als baken is er een grote rots en op de avond van aankomst ergens in oktober worden er grote vuren op het strand aangestoken. Vandaag is het er rustig al zijn er best hoge golven. De jongens hebben lekker gezwommen. We rijden nog een stuk verder naar het Iwami Seaside park waar we gaan overnachten. Het is een kilometerslang strand met in het midden ook nog een groot aquarium. Wij rijden naar het laatste gedeelte. Bij de ingang staan hokjes voor een parkeerkaart, maar omdat we zo laat zijn is er niemand meer. We parkeren de auto in een hoek van de parkeerplaats vlak bij de toiletten. Het strand is vlakbij en er is ook een (tent)camping. We gaan nog even kort op verkenning uit naar het strand maar het wordt al snel donker en het is onderhand wel eens tijd om te gaan eten. De huishoudaccu heeft het nu helemaal begeven. We koken bij het licht van onze zaklamp en gaan daarna snel slapen.